Stikkord

, , ,

Sjokolade og dessert er jo noe de fleste av oss elsker. Sjokolade i dessert, vel det er min type favoritt dessert! Da snakker jeg selvsagt om sjokolade fondant servert med bær og is. Bedre enn det kan det ikke bli!
Nå finnes det mange ulike varianter av fondant som lava cake, og mange typer oppskrift der ute. Men det de alle har til felles og det som gjør denne herligheten av en dessert så magisk god, er en myk og luftig kake med varm flytende sjokolademasse som renner sakte ut i det mann tar en liten bit av kanten.
Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg har denne oppskriften fra, men det er en enkel oppskrift som jeg kan i hodet:

4egg
100g smør
100g mørk kokesjokolade
1dl mel
1dl sukker

Sett ovnen på 225C. Smelt smøret og ha i knuste sjokoladebiter og rør sammen til alt er smeltet og blandet sammen. Tilsett ett egg om gangen og bland de inn godt før du til slutt rører inn hvetemel og sukker. Jeg pleier å bruke smurte creme brulee former, da får jeg 4 sjokolade fondanter. Men jeg har tidligere brukt store muffinsformer(to former per fondant), kaffekrus som tåler varme og div andre passende former som rett og slett tåler varme, har en passende størrelse og som jeg har for hånden. Men husk alltid å smøre godt med smør!
Så er det bare å slenge de fylte formene i ovnen i 7-10min avhengig av ovn. Mine er ferdig på 7-8 min, så her er det ganske greit å prøve seg fram med en før man slenger inn alle. De går fort fra å være altfor klissete røre til muffins, så du må finne en mellomting!
Løsne den ferdige fondanten med en smørekniv før du snur den på et fat, dryss gjerne over litt melis og server med is/fløtekrem og friske frukt eller bær.

Bon Appétit!

20130425-212835.jpg